جغرا فیای فرش ایران

قالیشویی پازیریک

با سلام این وب سایت مطعلق به قالیشویی پازیریک است. وشما دوستان میتوانید هروزه مطالب جدیدی در مورد فرش در این وب سایت مشاهده نمایید. با تشکر مدیریت.سایت

:: gps ماشین ردیاب
:: دیلایت فابریک
:: جلو پنجره لیفان ایکس 60

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان قالیشویی پازیریک و آدرس pazirik1.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 14
بازدید دیروز : 6
بازدید هفته : 20
بازدید ماه : 35
بازدید کل : 10174
تعداد مطالب : 15
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1




جغرا فیای فرش ایران

 چگونگی قالی بافی در استان های مختلف و عشایر ایران

ایران؛ مهد قالی دنیا، کشوری است که از دیر زمان به نام سرزمین فرش های افسانه ای و زیبا شهرت جهانی داشته است و از قطب های قالی بافی آن از گذشته های دور تا کنون هزاران هزار تخته قالی و قالیچه، اکثراً نفیس و گران بها در دسترس مشتاقان آن قرار گرفته است. ولی این تعریف به آن معنی نیست که در تمامی این سرزمین پهناور که مساحتی معادل یک میلیون و ششصد و پنجاه هزار کیلومتر مربع دارد قالی بافی به صورت یکسان معمول باشد. چه درمساحت های بزرگی از این کشور به دلایل اقلیمی و دموگرافی و اقتصادی این هنر و یا به عبارت امروزی آن، این صنعت به هیچ وجه رونق و رواجی ندارد.
در این مقدمه اجمالی ابتدا وضعیت قالی بافی ایران را در صورت کلی و جامع آن مطالعه نموده و سپس به شرح چگونگی و جزئیات آن در مراکز قالی بافی شهرستان های مختلف می پردازیم.
در قسمت های مرکزی و جنوب شرقی ایران دو کویر بزرگ و غیر قابل سکونت وجود دارند که قسمت های مهمی از مساحت این کشور را در برگرفته اند. در این صحراها به ویژه در نواحی مرکزی آن اثری از جنبده ای و به طبع، نشانی از قالی بافی نیست ولی برعکس در حواشی این صحاری، شهرهای با نام و نشان و معروفی چون نائین، کاشان، قم، یزد، راور و بیرجند وجود دارند که در آن ها بهترین فرش های ایران بافته می شوند.
در شهرها و روستاهای کرانه های جنوبی دریای خزر و حاشیه های خلیج فارس و بحر عمان قالی بافی رواج چندانی ندارد. دلیل این امر را در استان های گیلان و مازندران می توان به این طریق توجیه نمود که رفاه نسبی اهالی این استان ها که ناشی از وجود منابع طبیعی فراوان و امکانات توریستی این نواحی است و عدم رغبت مردان به بافت قالی و همچنین اشتغال کم و بیش دائمی زنان فعال گیلک و مازندرانی در مزارع برنج و باغ های چای و پرتقال و توتستان ها به ظاهر نیاز و فرصتی را برای بافت قالی و قالیچه باقی نمی گذارد.
در این نواحی تنها در کلاردشت از گذشته ای نه چندان دور و رشت و بابل و آمل در سالیان اخیر قالی بافی تا حدودی اندک رواج گرفته است.
فرش های کلاردشت بیشتر در اندازه های کناره و قالیچه و در زمینه طرح های هندسی و بیشتر با کلاف های قرمز و سیاه و دیگر رنگ های تند بافته می شوند. در سال های اخیر در شهرستان رشت و حومه آن نیز با تقلید از طرح های قم، فرش هایی با کیفیت متوسط بافته می شود. 
و اما عدم رواج قالی بافی در حاشیه های خلیج فارس و بحر عمان را به دلایل کمی جمعیت این مناطق، فقدان مراتع و چراگاه های پرورش گوسفند و هم چنین اشتغال ساحل نشین ها در صنایع نفت و مبادله های مرزی و قاچاق و ماهی گیری و مهاجرت های موقت آنان به کشورهای عربی آن سوی خلیج می توان تفسیر کرد و اگر گاهی گداری به دست بافتی در این مناطق دست یابیم آن را در حد ابتدائی و بیشتر به صورت گبه می یابیم.
در نقشه قالی بافی ایران مراکز بافت فرش در دو محدوده سبز کم رنگ و پررنگ مشخص شده اند در قسمت پر رنگ، فشردگی مراکز فرش بافی زیادتر و این صنعت در این مناطق از اهمیت زیادتری برخوردار است در حالی که در محدوده کم رنگ تر نیز قالی بافی رواج دارد ولی نه با تراکم و اهمیت محدوده پررنگ .
با ملاحظه این نقشه هم چنان مشاهده می شود که تعداد زیادی از شهرستان ها و بنادر ایران گرچه از اهمیت سیاسی و صنعتی مهمی برخوردار هستند ولی خارج از این محدوده ها قرار گرفته اند از آن جمله شهرستان های رضائیه، اهواز، آبادان، دزفول، ساری، بندر خرمشهر، بندر بوشهر، بندرعباس و مانند آن و به این جهت است که در بازارها و مراکز خرید و فروش به فرشی به نام فرش آبادانی و اهوازی و غیره بر نمی خوریم که دلایل آن مذکور افتاد.
روش ما در مطالعه مراکز قالی بافی استان های ایران به این گونه است که بی آنکه تأکیدی در اهمیت سیاسی و یا جغرافیایی این استان ها داشته باشیم تنها قالی بافی را در آن ها از جهت سوابق تاریخی و ارزش های هنری و ریزه کاری های فنی و اهمیت های تجارتی تا حد امکان و به صورت کوتاه شرح دهیم.
 
منبع: سایت صادرات فرش ایران


نظرات شما عزیزان:

aram
ساعت2:01---12 خرداد 1393
Honar nazde iranian ast o bas:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







نوشته شده توسط rahim در چهار شنبه 7 خرداد 1393

مطالب پیشین


Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by pazirik1
Design By : wWw.Theme-Designer.Com